Pakning og flytning
Flyttekasser og emballage
Flyttekasse kan ofte købes eller lejes fra flyttefirmaer. Venner og naboer kan formentlig også være i besiddelse af nogle – spørg rundt i god tid. Husk blot, at kvaliteten kan variere; kasserne skal være solide nok til at stable og til at bære dine tungeste ting. Glem ikke de andre væsentlige hjælpemidler, der vil lette og facilitere din flytning: bobleplast, avispapir til indpakning, sakse og pakketape. Du bør også have en hammer, en skruetrækker og en boremaskine til at afmontere møbler og væghængte genstande.
Sorter dine ejendele
Man har sjældent lyst til at flytte alle sine gamle ting ind i det nye hjem. Start derfor sorteringen i god tid. Det kan være tidskrævende, men vil i sidste ende spare dig for en masse arbejde ved ikke at skulle pakke ting, flytte dem og pakke dem ud igen, hvis du alligevel ikke har lyst til at beholde dem. Gennemgå rum for rum ved at inddele dine ejendele i tre kategorier: Gem, forær væk og smid ud.
Dine foræringer: Planlæg selv eller deltag i et loppemarked, del et opslag i en velgørenhedsgruppe på de sociale medier eller inviter venner og familie til en gratis shoppetur i dit hjem.
Dine udsmidninger: Husk altid at sortere dit affald korrekt.
Selve pakningen
Start med at pakke i god tid. Du har mange ejendele, som du formentligt ikke har brug for den sidste måned inden flytning, som for eksempel bøger, noget sengetøj, ting på loftet eller i kælderen. Markér flyttekasserne ordentligt med, hvad de indeholder. Hvis det er muligt, så brug et eventuelt et ekstra værelse til opbevaring. Det kan være ret frustrerende at have flyttekasser over det hele i dit hjem.
Reservér en flyttebil eller flyttehjælp
Du har uden tvivl brug for hjælp til flytningen. Reserver en flyttebil og/eller flyttehjælp i tide, uanset om det er venner og familie, eller om det er et professionelt flyttefirma. Vær så realistisk som muligt med estimeringen af mængden af dine ejendele, når du reserverer flyttebilen. Du vil ikke stå på din flyttedag med en bil, der er for lille.
Forlad dit gamle hjem
En afsluttende rengøring
Rengøring i forbindelse med flytning tager tid – sørg for du har tiden, der skal bruges. Saml al nødvendigt rengøringsudstyr og skab et overblik over, hvad der skal gøres. Hvis du ikke er motiveret for rengøring, fordi du i perioden er mere fokuseret på selve flytningen, kan det være en mulighed at booke et rengøringsfirma til hjælp.
Overlever nøglerne
Aftal med ejendomsbestyreren eller den nye ejer, hvornår nøglerne til dit gamle hjem skal overdrages.
Aftaler og papirarbejde
Adresseændring
Informér organisationer, afdelinger og institutter omkring dine nye boliginformationer. Husk, adresseoverflytningen kan tage op til et par uger.
Aflæsning af el, vand og varme
Afhængigt af hvilke type bolig du flytter fra, skal du huske at aflæse el-, vand-, og varmemåleren, så du sikre at du kun betaler for el, som du har brugt.
Indboforsikring
Skifter du forsikringsselskab eller beholder du dit nuværende? Dækker din nuværende forsikring det nødvendige i din nye bolig? Dækker det skader, som måtte opstå i forbindelse med flytningen?
Du bør overveje disse spørgsmål, inden du flytter fra din bolig. Hvis du beholder din indboforsikring, bør du kontakte dit forsikringsselskab om din nye bolig og de dertilhørende ændringer.
Udbydere
Når du flytter ind i et Bonava hjem, har din boligadministrator muligvis allerede indgået aftale med bredbånds- og kabel-tv-tjenester. Hvis du ønsker en anden udbyder, så sørg for at sikre aftale med udbyderen i god tid og dermed at tjenesterne fungerer fra første dag i dit nye hjem.
Flytteguide på borger.dk
For at få en fyldestgørende huskeliste anbefaler vi, at du tjekker denne flytteguide ud på borger.dk.
Vi ønsker dig held og lykke med din flytning til dit nye hjem.